De filmkeuze van Dani Ploeger

met een gevoel voor humor dat soms moeilijk te begrijpen is...

Dani Ploeger: 'Alex van Warmerdams Nr. 10 begint met wat lijkt op een typisch alledaags drama in de creatieve middenklasse van een begin 21-ste eeuwse Nederlandse stad. Een experimenteel theatergezelschap raakt tijdens de voorbereidingen van een nieuwe productie verstrikt in een web van intriges rond overspel, gezondheidsproblemen en macht. Taal speelt hierin een belangrijke rol. De dialogen zijn direct, hard en ironisch: een gebruik van de Nederlandse taal dat doet denken aan het werk van schrijvers als Gerard Reve, met een gevoel voor humor dat soms moeilijk te begrijpen is voor anders taligen.

Dan springen we ineens naar een statige locatie waar Katholieke geestelijken in gereserveerd en precies Hochdeutsch met elkaar communiceren. Onder hun regie confronteert een geheimzinnige boodschapper de protagonist van de film met een bericht in een mysterieuze taal. Vanaf dit punt wordt alles anders: de film ontpopt zich als een science-fiction avontuur waarin het alledaagse drama uit de opening nogmaals op zijn kop wordt gezet.

Dit spel met science-fiction in een schijnbaar alledaags, hedendaags scenario en de verstrengelingen van taal en haar connotaties waren enkele van de inspiratiebronnen voor mijn nieuwe Zeeuwse sci-fi film Bunkeridylle die tijdens deze avond als voorfilm vertoond zal worden.'

 

Dani Ploeger is een kunstenaar en cultuurcriticus die conflict- en crisissituaties aan de randen van de high-tech consumptiecultuur verkent. Zijn werk omvat installaties, films, software en cultuurtheorie en  werd onder andere gepresenteerd bij de Architectuurbiënnale van Venetië, het London Film Festival, Niarobi National Museum en Het Nieuwe Instituut. Dani promoveerde aan de University of Sussex (VK) en is hoogleraar voor Performance en Technologie aan de Hochschule für Musik und Theater München. Daarnaast is hij als onderzoeker verbonden aan The Royal Central School of Speech and Drama (University of London) en V2_Lab for the unstable media in Rotterdam. Hij is ook artistiek leider van EEN FABRIEK, een platform voor kunst en industrie in Zeeland, en initiator van het Rojava Center for Democratic Technologies in Noord-Oost Syrië, een netwerk voor anarchistische technologie in de context van de Rojava Revolutie. Zijn artistieke werk wordt vertegenwoordigd door galerie Art Claims Impulse in Berlijn.

Trailer & Tickets > 

Ook nog te zien op dinsdag 5 maart om 14:00 uur. 

 

 

 

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de nieuwste films en ontwikkelingen van Cinema Middelburg.