
Best of IDFA on Tour 2023
Drie prijswinnende films die door de jury’s van IDFA 2022 zijn bekroond om hun uitmuntendheid, omdat ze urgente verhalen vertellen of omdat ze je op een bijzondere manier raken.
Apolonia, Apolonia: 11:00 uur - 12:56 uur
Pauze
Journey Htrough the World: 14:00 uur - -15:53 uur
Pauze
Paradis: 16:00 uur - 17:28 uur
Apolonia, Apolonia: Een sprookjesachtig bestaan leidde Apolonia Sokol in de ogen van de Deense filmmaker Lea Glob, toen zij haar in 2009 voor het eerst portretteerde. De getalenteerde Apolonia werd geboren in een undergroundtheater in Parijs en groeide op in een kunstenaarsgemeenschap – het ultieme bohemien bestaan. Als twintiger studeert ze aan de Beaux-Arts de Paris, een van de meest prestigieuze kunstacademies van Europa. Door de jaren heen keerde Lea Glob telkens weer met haar camera bij de charismatische Apolonia terug en ontstond een bijzondere band tussen de twee jonge vrouwen. Het resultaat is dit dertien jaar omspannende, fascinerende portret van een jongvolwassen vrouw die haar plek zoekt in de (kunst)wereld. Winnaar van de IDFA Award for Best Film in de International Competition.
Journey Through Our World: Sporten met flessen als gewichten. Goede vrienden die je spreekt via videobellen, en dan na een uur samen moeten beslissen of je een nieuwe zoomlink aanvraagt. Plots die twee kraaien in de tuin opmerken. Door corona kromp de wereld van het documentaire-echtpaar Petra en Peter Lataster. Toen de lockdown kwam, richtten zij de camera op zichzelf, op de natuur in hun tuin en op hun buren. Journey Through Our World is minder een egodocument dan een herkenbare schets van die wonderlijke historische periode. In al die tijd is er één constante: de tedere relatie van het echtpaar en hun liefdevolle blik op de wereld om hen heen. Winnaar van de IDFA Award for Best Editing in de International Competition en van de IDFA Award for Best Dutch Film.
Paradise: In de zomer van 2021 leidt een uitzonderlijke hittegolf in Jakoetië, het noordoosten van Siberië, tot enorme bosbranden. Op de eindeloze taiga ligt het dorp Shologon, gehuld in oranje rook en zwarte as. Het bos staat in brand en de vlammen naderen snel. Van de regering hoeven de oorspronkelijke bewoners geen hulp te verwachten. Want Shologon ligt aan de rand van de ‘Controlezone’, de officiële term in de Russische wet voor afgelegen of dunbevolkte gebieden waar de autoriteiten niet verplicht zijn om natuurbranden te bestrijden, als de kosten om ze te blussen groter zijn dan de geschatte schade. Aan hun lot overgelaten slaan de bewoners de handen ineen. De camera gaat met de mannen mee het vuur in, door hen De Draak genoemd, als ze proberen de vlammen te bedwingen. De klimaatverandering gaat in de poolgebieden sneller dan waar dan ook, met dit inferno als krachtig visueel bewijs. Winnaar van de IDFA Award for Best Cinematography in de International Competition.